Kantoor informatie
Algemene Voorwaarden
Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 96353295
Artikel 1 – Definities
1.1. Kantoor: Gunning Sprenger advocaten, gevestigd te Niasstraat 1, 3531 WR te Utrecht.
1.2. Cliënt: Iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die gebruikmaakt van de diensten van het kantoor.
1.3. Overeenkomst: Iedere overeenkomst tussen het kantoor en de cliënt betreffende de uitvoering van juridische werkzaamheden.
1.4. Diensten: Alle door het kantoor geleverde juridische diensten, met inbegrip van advisering, procesvoering en overige juridische bijstand.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten en werkzaamheden van het kantoor, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
2.2. Afwijkingen van deze voorwaarden zijn alleen geldig indien schriftelijk overeengekomen.
Artikel 3 – Verplichtingen van het kantoor
3.1. Het kantoor is verplicht zijn werkzaamheden naar beste weten en kunnen uit te voeren en handelt daarbij conform de Gedragsregels voor Advocaten en andere toepasselijke regelgeving.
3.2. Het kantoor bewaart vertrouwelijkheid van alle informatie die in het kader van de dienstverlening wordt verstrekt, tenzij een wettelijke verplichting tot openbaarmaking bestaat.
3.3. Het kantoor is gehouden tot permanente educatie en deskundigheidsbevordering, zoals voorgeschreven door de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA).
Artikel 4 – Verplichtingen van de cliënt
4.1. De cliënt dient tijdig alle relevante informatie en documenten te verstrekken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de opdracht.
4.2. De cliënt dient de overeengekomen kosten en honoraria tijdig te voldoen volgens de in de overeenkomst opgenomen betalingsvoorwaarden.
Artikel 5 – Honorarium en betaling
5.1. Het honorarium wordt berekend op basis van de bestede tijd en het overeengekomen uurtarief, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
5.2. Naast het honorarium worden bijkomende kosten, zoals griffierechten, deurwaarderskosten en reiskosten, aan de cliënt doorberekend.
5.3. De cliënt ontvangt een gespecificeerde factuur. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum.
5.4. Bij niet-tijdige betaling is de cliënt van rechtswege in verzuim en is wettelijke rente verschuldigd.
Artikel 6 – Aansprakelijkheid
6.1. De aansprakelijkheid van het kantoor is beperkt tot het bedrag dat wordt uitgekeerd onder de beroepsaansprakelijkheidsverzekering, vermeerderd met het eigen risico.
6.2. Indien de verzekering geen dekking biedt, is de aansprakelijkheid beperkt tot het honorarium dat voor de betreffende opdracht is gefactureerd.
6.3. Aansprakelijkheid voor indirecte schade wordt uitgesloten.
Artikel 7 – Beëindiging van de overeenkomst
7.1. De cliënt kan de overeenkomst te allen tijde schriftelijk opzeggen, met inachtneming van een redelijke opzegtermijn.
7.2. Het kantoor kan de overeenkomst beëindigen indien de vertrouwensrelatie met de cliënt wordt aangetast of in geval van wanbetaling.
Artikel 8 – Klachtenregeling
8.1. Het kantoor beschikt over een interne klachtenregeling die voldoet aan de vereisten van de NOvA.
8.2. Klachten kunnen worden ingediend bij de klachtenfunctionaris van het kantoor. Indien geen oplossing wordt bereikt, kan de cliënt zich wenden tot de Deken in het arrondissement waar de advocaat werkzaam is.
Artikel 9 – Toepasselijk recht en geschillen
9.1. Op alle overeenkomsten tussen het kantoor en de cliënt is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
9.2. Geschillen worden bij uitsluiting voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar het kantoor is gevestigd, tenzij dwingend recht anders voorschrijft.
Artikel 10 – Slotbepalingen
10.1. Indien een bepaling van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar is, blijven de overige bepalingen volledig van kracht.
10.2. Het kantoor behoudt zich het recht voor om deze voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Wijzigingen worden schriftelijk aan de cliënt medegedeeld en treden in werking 30 dagen na verzending.
Utrecht, 1 april 2025
Gunning Sprenger advocaten
Kantoorklachtenregeling
Kantoorklachtenregeling van Gunning Sprenger advocaten
(Conform artikel 6.28 van de Verordening op de advocatuur)
Artikel 1 begripsbepalingen
In deze kantoorklachtenregeling wordt verstaan onder:
- klacht: iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de cliënt jegens de advocaat of de onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen over de totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening of de hoogte van de declaratie, niet zijnde een klacht als bedoeld in paragraaf 4 van de Advocatenwet;
- klager: de cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht kenbaar maakt;
- klachtenfunctionaris: de advocaat die is belast met de afhandeling van de klacht;
Artikel 2 toepassingsbereik
- Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht tussen Gunning Sprenger advocaten en de cliënt.
- Iedere advocaat van Gunning Sprenger advocaten draagt zorg voor klachtafhandeling conform deze regeling.
Artikel 3 doelstellingen
Deze kantoorklachtenregeling heeft tot doel:
- het vastleggen van een procedure om klachten van cliënten binnen een redelijke termijn op een constructieve wijze af te handelen;
- het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten van cliënten vast te stellen;
- behoud en verbetering van bestaande relaties door middel van goede klachtenbehandeling;
- medewerkers te trainen in cliëntgericht reageren op klachten;
- verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van klachtbehandeling en klachtanalyse.
Artikel 4 informatie bij aanvang dienstverlening
- Deze regeling is (via de website van ons kantoor) openbaar gemaakt. De cliënt wordt bij het aangaan van de overeenkomst van opdracht middels toezending van de algemene voorwaarden erover geïnformeerd dat het kantoor een kantoorklachtenregeling hanteert en dat deze van toepassing is op de dienstverlening.
- Klachten als bedoeld in artikel 1 van deze kantoorklachtenregeling die na behandeling niet zijn opgelost kunnen worden voorgelegd aan deken van de orde van advocaten in de regio (arrondissement) waar de beklaagde advocaat werkt (Utrecht).
Artikel 5 interne klachtprocedure
- Indien een cliënt het kantoor benadert met een klacht over mr. B. Sprenger (advocaat), dan wordt de klacht doorgeleid naar mr. J. Gunning (advocaat), die daarmee optreedt als klachtenfunctionaris. Indien een cliënt het kantoor benadert met een klacht over mr. J. Gunning (advocaat), dan wordt de klacht doorgeleid naar mr. B. Sprenger (advocaat), die daarmee optreedt als klachtenfunctionaris.
- De klachtenfunctionaris stelt degene over wie is geklaagd in kennis van het indienen van de klacht en stelt de klager en degene over wie is geklaagd in de gelegenheid een toelichting te geven op de klacht.
- Degene over wie is geklaagd tracht samen met de cliënt tot een oplossing te komen al dan niet na tussenkomst van de klachtenfunctionaris.
- De klachtenfunctionaris handelt de klacht af binnen vier weken na ontvangst van de klacht of doet met opgave van redenen mededeling aan de klager over afwijking van deze termijn met vermelding van de termijn waarbinnen wel een oordeel over de klacht wordt gegeven.
- De klachtenfunctionaris stelt de klager en degene over wie is geklaagd schriftelijk op de hoogte van het oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van aanbevelingen.
- Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld, tekenen de klager, de klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd het oordeel over de gegrondheid van de klacht.
Artikel 6 geheimhouding en kosteloze klachtbehandeling
- De klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd nemen bij de klachtbehandeling geheimhouding in acht.
- De klager is geen vergoeding verschuldigd voor de kosten van de behandeling van de klacht.
Artikel 7 verantwoordelijkheden
- De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor tijdige afhandeling van de klacht.
- Degene over wie is geklaagd houdt de klachtenfunctionaris op de hoogte over eventueel contact en een mogelijke oplossing.
- De klachtenfunctionaris houdt de klager op de hoogte over de afhandeling van de klacht.
- De klachtenfunctionaris houdt het klachtdossier bij.
Artikel 8 klachtregistratie
- De klachtenfunctionaris registreert de klacht met daarbij het klachtonderwerp.
- Een klacht kan in meerdere onderwerpen worden ingedeeld.
Privacyverklaring
Privacyverklaring Gunning Sprenger advocaten
Gunning Sprenger advocaten hecht veel waarde aan uw privacy. Wij respecteren uw persoonsgegevens en dragen er zorg voor dat de persoonlijke informatie die aan ons wordt verstrekt of die wij anderszins verkrijgen vertrouwelijk wordt behandeld. Bij persoonsgegevens gaat het om alle informatie over een persoon. Ook gegevens die indirect iets over iemand zeggen, zijn persoonsgegevens. Met het onderstaande wordt uitvoering gegeven aan de in de AVG neergelegde informatieplicht aan de betrokkene(n) wiens persoonsgegevens door Gunning Sprenger advocaten worden verwerkt.
Verwerkingsantwoordelijke en communicatie
Gunning Sprenger advocaten verwerkt persoonsgegevens om diensten aan te kunnen bieden, dienstverlening te kunnen verbeteren en om persoonlijk met u als betrokkene te kunnen communiceren.
Doel verwerking persoonsgegevens
Gunning Sprenger advocaten verwerkt de hierna genoemde persoonsgegevens uitsluitend voor de hierna te noemen doeleinden:
– het verlenen van juridische diensten, waaronder de uitvoering van een overeenkomst
en het voeren van (gerechtelijke) procedures
– innen van declaraties
– advisering, bemiddeling en verwijzing
– voldoen aan onze juridische en wettelijke verplichtingen
– marketing- en communicatieactiviteiten
– werving en selectie (sollicitatie)
Welke persoonsgegevens worden verwerkt?
Persoonsgegevens zijn alle soorten informatie waarmee iemand kan worden geïdentificeerd of identificeerbaar is. De persoonsgegevens die Gunning Sprenger advocaten verwerkt zijn onder meer:
Uw voor- en achternaam, geboortedatum, (post)adres, (mobiele) telefoonnummer en e-mailadres; aanvullende persoonsgegevens zoals burgerservicenummer, vreemdelingen- nummer, nationaliteit en huwelijkse staat; financiële informatie, zoals bijvoorbeeld uw bankrekeningnummer; alle overige persoonsgegevens Gunning Sprenger advocaten over u ontvangt of die zelf verkregen worden en die worden gebruikt voor de hierboven genoemde doelen (waaronder bijvoorbeeld de relevante (persoons)gegevens van de inwonende (huwelijks)partner en minderjarige thuiswonende kinderen).
Voornoemde persoonsgegevens verwerkt Gunning Sprenger advocaten omdat deze door u als betrokkene op eigen initiatief zijn verstrekt, in het kader van de dienstverlening zijn verkregen, door derde partijen aan ons kenbaar zijn gemaakt, waaronder wederpartijen, of via openbare bronnen bekend zijn geworden.
Grondslag verwerking persoonsgegevens:
Gunning Sprenger advocaten verwerkt de hierboven genoemde persoonsgegevens uitsluitend op basis van de hierna te noemen gronden als bedoeld in artikel 6 van de AVG:
– wettelijke verplichting
– uitvoering van een overeenkomst
– verkregen toestemming van betrokkene(n)
– gerechtvaardigd belang
Delen van persoonsgegevens met derden
Gunning Sprenger advocaten deelt uw persoonsgegevens alleen met derde partijen voor zover noodzakelijk voor de dienstverlening met inachtneming van de hiervoor genoemde doeleinden. Hierbij valt te denken aan waarneming van de praktijk door een andere advocaat, het (laten) uitvoeren van een deskundigheidsonderzoek of het inschakelen van een andere derde partij namens en in opdracht van Gunning Sprenger advocaten, maar ook het verstrekken van uw persoonsgegevens in verband met (gerechtelijke) procedures of correspondentie met de wederpartij.
Daarnaast kan Gunning Sprenger advocaten persoonsgegevens verstrekken aan een derde partij, zoals een toezichthouder of een andere met openbaar gezag beklede instantie, voor zover daartoe een wettelijke verplichting bestaat.
Beveiliging persoonsgegevens
Gunning Sprenger advocaten hecht grote waarde aan de beveiliging en bescherming van uw persoonsgegevens en zorgt, rekening houdend met de stand van de techniek, voor passende technische en organisatorische maatregelen om een op het risico afgestemd beveiligingsniveau te waarborgen.
Bewaartermijn persoonsgegevens
Gunning Sprenger advocaten bewaart persoonsgegevens die worden verwerkt niet langer dan noodzakelijk is voor de hiervoor genoemde doeleinden van de gegevensverwerking dan wel op grond van wet- en regelgeving is vereist.
Privacyrechten van betrokkenen
Een verzoek tot inzage, correctie, beperking, verzet, overdraagbaarheid van gegevens, verwijdering van uw persoonsgegevens of intrekking van eerder gegeven toestemming, kunt u sturen via onderstaande contactgegevens. U ontvangt binnen vier weken na ontvangst van uw verzoek nader bericht van ons.
Er kunnen zich omstandigheden voordoen waarbij Gunning Sprenger advocaten aan uw verzoek als betrokkene geen of niet volledige uitvoering kan geven. Hierbij valt te denken aan de geheimhoudingsplicht van advocaten en wettelijke bewaartermijnen.
Uw verzoeken zoals hiervoor bedoeld, kunt u richten aan: Gunning Sprenger advocaten, Niasstraat 1 (kamer B47), 3532 WR in Utrecht.
Aanpassing privacy statement
Gunning Sprenger advocaten heeft het recht de inhoud van dit privacy statement op ieder gewenst moment zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.
Vragen & Contact
Bij vragen of opmerkingen over de verwerking van uw persoonsgegevens en dit privacy statement kunt u contact opnemen met Jeroen Gunning via gunning@gunningsprenger.nl
Dit privacy statement is op 1 april 2025 vastgesteld.